Isnin, 15 Ogos 2011

Pidato Sang Khalifah

Pidato Khalifah Abu Bakar setelah dilantik menjadi khalifah
".....Jika aku berlaku adil, dalam urusanku, sokonglah aku. Akan tetapi jika aku bersalah, betulkanlah aku kembali. Kejujuran ialah amanat, kedustaan pula satu khianat. ....Taatilah aku selama aku taat kepada Allah dan rasul-Nya. Akan tetapi kalau aku melanggar perintah-Nya, jangan ikut aku lagi."
Sumber: Tarikh al-Tabari, Jil. 2 : 238,1768.

Pidato awal Khalifah Umar setelah dilantik menjadi khalifah
"....Demi Allah, akan kubawa umatku ke jalan yang lurus dan selamat."
Sumber: al-Tabari, Jil.: 355

Ucapan Saidina Uthman Affan selepas dilantik menjadi khalifah
"....Ketahuilah bahawa dunia ini penuh tipu daya. Maka janganlah kamu tertipu oleh kemewahan dunia serta tipu daya dunia. Contohilah mereka yang terdahulu daripada kamu...."

Pidato Saidina Ali bin Abu Talib selepas dilantik sebagai khalifah
"....Bekerjalah dengan jujur demi perpaduan umat Islam. Orang Islam yang sebenar ialah orang yang selalu menjaga lidahnya dan tangannya daripada mencaci dan mengambil hak orang lain...Patuhilah perintah Allah dan jangan sekali-kali derhaka kepada-Nya. Apabila kamu melihat kebaikan maka kerjakanlah, dan apabila kamu melihat kejahatan, maka tinggalkanlah."
Sumber: al-Tabari, Jil. 2:701

Tiada ulasan:

Catat Ulasan