Jumaat, 10 Julai 2015

Ramadan Kian di penghujung, satu sketsa

Sudah lama tidak menulis di sini. Bukan tidak mahu, tetapi kesempatan dan idea yang tidak menghampiri. Bahan apa yang mahu ditulis, politk? Amat membosankan, Rasanya ramai yang gila pangkat dan jawatan daripada yang ikhlas berjuang. Slogan yang diguna akhirnya menjadi laba kepada diri dan peribadi. Semuanya berkisar kepada apa yang aku akan dan bakal perolehi.
       
          Dalam purnama Ramadan ini baiklah kita berbicara mengenainya. Bukan kelebihan dan fadilatnya, kita biarkan sahaja pada alim ulama membicarakannya, dan itu memang bidang mereka pun. Kita lihat cebisan-cebisan Ramadan yang kurang disentuh oleh khalayak. Misalnya, tradisi moreh yang kurang meriah dan menarik dewasa ini. Tradisi membawa sendiri kuih yang dibuat sudah hampir tiada sekarang ini. Kuih yang dibeli pun sudah bercorak nasional,Sudah tiada nilai ke negerian, kedaerahan mahupun kekampungan. Masakan tidak, karipap, kuih takung, agar-agar, buah melaka dan popiah memenuhi pasar Ramadan hampir di mana sahaja. Pilihan hampir sudah tidak ada lagi sekarang ini. Hal ini membuatkan kuih moreh semakin tidak dimakan dan memenuhi tong sampah surau serta masjid.

         Begitu juga baju Melayu dan baju Kurung yang sudah ditukar fesyennya. Nilai tradisionalnya sudah diubah, mungkin untuk disesuaikan dengan kemodenan sekarang ini. Namun hal ini boleh diterima, kerana untuk pergi ke peringkal global kita tidak boleh terlalu jumud. Penubahsuaian perlu untuk kelangsungan budaya Melayu yang tak lekang daripada saingan budaya barat, timur serta Arab.
Apapun, diharapkan Raadan ini masih mengekalkan warnanya, walaupun kabut kusam sedang berarak mendung menyelubungi negara ini.

10.05 pagi/Sabtu/11/7/2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan